ОП ”Регионално развитие”

Приключи първа част от изпълнявания от община Крушари проект по ОП ”Регионално развитие” – „Споделяне на успешни практики в областта на алтернативния туризъм – ключ към устойчиво развитие на общините Крушари и Тервел”. От м. юли до края на декември в рамките на планираните по проекта дейности бяха изготвени анализи на двете общини за развитие на алтернативния туризъм, анализ на успешни примери и добри практики в областта на алтернативния туризъм на партниращата гръцка община Ефкарпия.
Изготвените анализи позволяват да се направи извода, че основните стратегически конкурентни предимства на община Крушари и община Тервел като обща туристическа дестинация са природните им дадености, които в краткосрочен план могат да допринесат за развитието на туризма в региона.
Двете общини притежават значително културно наследство. За неговото въвеждане в туристическа експлоатация са необходими значителни инвестиции и подкрепа от страна на държавата. Необходими са по-значителни археологически проучвания, изграждане на инфраструктура, социализиране на по-важните обекти и превръщането им в туристическа атракция. В анализите са изведени и основните проблеми пред двете общини – липса на подготвени кадри в областта на туризма, слаб интерес от страна на частните инвеститори, липса на разработен туристически продукт.
Оценените в анализите налични природни ресурси съдържат потенциал за развитие на устойчиви алтернативни форми на туризъм. С най-голям потенциал са определени орнитоложкия, ловния, риболовния, културно-познавателния туризъм.
Вторият анализ разглежда добрите практики на община Ефкарпия, намираща се на 6 км. от Солун и на 60 км. от Халкидики. Използвайки стратегическото си положение, общинските власти в Ефкарпия успяват за 10 години да удвоят населението си – 6 645 жители през 2001г. срещу 3 486 през 1991г. Понастоящем населението на общината наброява 15 000 души, като най-голяма роля за растежа има предлагането на качествен туристически продукт, свързан със стратегическата близост на общината с Халкидики и Солун. Подобно положение имат Крушари и Тервел спрямо Добрич и Варна, но за съжаление потенциалът е неизползван.
Въз основа на представените анализи е разработена и обща стратегия за периода 2010г. - 2015г. Основната концепция в нея е намирането на туристи, които търсят автентичното преживяване, хора, които предпочитат пакет преживявания, а не пакетна почивка. За тази цел пред двете общини предстои нелеката задача да разработят свои уникални маркетингови стратегии, които да са обвързани с подобни такива на най-близките черноморски курорти.
Стратегията извежда няколко основни интегрирани туристически продукта, в които общинските власти могат да съсредоточат усилия в търсенето на финансиране – културно-историческия туризъм, религиозен, пещерен, тематичен - орнитоложки, ловен, риболовен, фестивален.
Оттук насетне следва разработване на практическите стъпки от страна на двете общински администрации за конкретни действия в изпълнение на дългосрочната стратегия за адаптиране на най-добри практики в сферата на алтернативния туризъм.

Публикувано на 06 Feb 2010